Naleśniki z pokrzywą i kozim serem / Pancakes with nettle and goat cheese

Naleśniki z pokrzywą i kozim serem

Przyszedł maj, czas na pokrzywowe zbiory. Na pierwszy ogień poszły pyszne naleśniki z nadzieniem z pokrzywy, czosnku, cebulki i koziego sera. Identyczne nadzienie można wykorzystać np. do pierogów. Pokrzywa jest prawdziwą bombą witamin i składników mineralnych, a do tego jest tania :). Pomaga m.in. przy anemii i poprawia wygląd skóry, włosów oraz paznokci. Należy ją zbierać dopóki jest młoda, w kwietniu i maju, ponieważ później robi się łykowata. Bardzo ważne jest, by zbierać tylko pokrzywy rosnące z dala od dróg, aby uniknąć szkodliwych zanieczyszczeń. Identyczne nadzienie można przygotować ze szpinakiem. Zróbcie wasze ulubione naleśniki lub wykorzystajcie mój przepis. Ten zawiera mleko kozie i jajko, ale czasem robię naleśniki na samej mące i wodzie (są jednak bardziej niesforne podczas smażenia), a do nadzienia nie daję sera, więc przepis mogą wykorzystać weganie :) W wersji bezglutenowej można użyć mąki gryczanej lub ryżowej – niedługo pojawią się tu również takie przepisy, jak i kolejne pokrzywowe pomysły.

Healthy, delicious and cheap pancakes with nettle, garlic, onion and goat cheese. A perfect meal in May!

Uwaga! Poniższy przepis powstał, kiedy jeszcze nie stosowałam diety bezglutenowej. Mąkę pszenną/orkiszową można tu ewentualnie zamienić na pszenną bezglutenową, ryżową, gryczaną albo użyć gotowego miksu mąk bg o naturalnym składzie.
 

Naleśniki (ok. 20 małych naleśniczków)

O 1 szklanka mleka koziego
szczypta kurkumy (opcjonalnie)
Z 1 łyżka oliwy
1 jajko
M szczypta imbiru
W 1 szklanka gazowanej wody mineralnej
D 2 niepełne szklanki mąki pszennej lub orkiszowej

Do miski wlać mleko kozie, dodać jajko oraz oliwę i roztrzepać. Następnie dodać imbir oraz wodę mineralną, wymieszać. Wsypywać stopniowo mąkę i dokładnie rozrobić ciasto, aby nie było grudek. Jeśli będzie zbyt gęste, dolać trochę wody. Na końcu można dodać szczyptę świeżo startej kurkumy.

Patelnię delikatnie posmarować oliwą, tylko na początku, i smażyć naleśniki z obu stron. Trzymać na talerzu pod przykrywką lub w piekarniku, aby były ciepłe. Przygotować nadzienie.

 Naleśniki z pokrzywą i kozim serem

 

Nadzienie z pokrzywy

Z 1 szklanka lub więcej posiekanych liści pokrzywy, ciasno ubitych
odrobina oliwy do smażenia
M 4 ząbki czosnku
1 średnia cebula
pieprz
W sól do smaku
D sok z cytryny
O 100-130 g twarożku koziego
1/2 łyżeczki mielonej kozieradki (niekoniecznie)

Na patelni rozgrzać odrobinę oliwy, wrzucić pokrojoną w małą kostkę cebulę, gdy zacznie się rumienić dodać drobno posiekany czosnek. Po chwili dodać także pokrzywę (lub szpinak) i trzymać kilka minut na małym ogniu. Doprawić pieprzem, solą, sokiem z cytryny, kozieradką. Na końcu dodać pokrojony twarożek kozi (można go pominąć, nadzienie bez serka jest równie pyszne!) i wszystko razem wymieszać.

Jeśli nadzienie nadal wymaga doprawienia, należy dodać odrobinę oliwy, dla zachowania przemian, a następnie znowu pieprz, ewentualnie czosnek niedźwiedzi (przemiana M), sól, sok z cytryny…

Porcją nadzienia smarować każdy naleśnik i składać według uznania. Gotowe naleśniki można posypać podprażonym sezamem lub nasionami czarnuszki.

Naleśniki z pokrzywą i kozim serem

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o kulinarnych, zdrowotnych i kosmetycznych właściwościach pokrzywy, polecam lekturę publikacji Guylaine Goulfier „Pokrzywa w ogrodzie i kuchni” wydanej przez wydawnictwo RM. Moją recenzję książki znajdziecie w Kulinarnej czytelni.